مدیریت ذینفعان در پروژه های نرم افزاری: مدیریت ذینفعان در پروژه های نرم افزاری
مدیریت ذینفعان در پروژه های نرم افزاری
پاسخ: مدیریت ذینفعان در پروژه های نرم افزاری
|
|
مديريت ذينفعان چگونه به روند پروژه كمك ميكند؟ مديريت ذينفعان پروژه، شامل شناسايي دقيق گروههاي تاثيرگذار يا تاثيرپذير از يك پروژه و تجزيه و تحليل ميزان «قدرت»، «نفوذ» و «تاثيراتي» است كه بر پروژه دارند. تعامل با افراد مناسب به شيوهای صحيح در پروژه، باعث میشود طعم موفقيت را به شيوهای متفاوت در پروژه و زندگی حرفهای حس کنيد. مديريت ذینفعان مقوله حائز اهميتی است که افراد موفق از آن برای کسب پيروزی با استفاده از کمک و همراهی ديگران استفاده میکنند. مزاياي مديريت ذي نفعان عبارتد از: • شما میتوانيد از نظرات و ايدههای ذینفعان قدرتمند برای شکلدهی پروژههای خود در مراحل اوليه استفاده کنيد. • جلب حمايت ذینفعان قوی میتواند احتمال دسترسی شما به منابع را بيشتر کند که اين موضوع، میتواند عاملی مهم برای موفقيت پروژهها باشد. • با برقراری ارتباط با ذینفعان میتوانيد اطمينان حاصل کنيد که در مورد آنچه که بايد انجام شود و منافع حاصل از آن، درک مشترکی وجود دارد و اين به اين معنی است که آنها در موارد لازم از شما حمايت خواهند کرد. • توانايي پيشبينی واکنشهای احتمالی ذینفعان نسبت به يک پروژه مزيتی است که به شما امکان برنامهريزی مناسب برای جلب حمايت و کسب موفقيت حداکثری را میدهد.
ابزار مديريت ذي نفعان گام اول) ذینفعان را شناسايي کنيد: اولين گام در تجزيه و تحليل ذینفعان شناسايي آنهاست. افرادی که بيشترين تاثير را روی کار شما دارند، صاحب نفوذ و قدرت هستند يا موفقيت يا عدم موفقيت شما، آنها را تحت تاثير قرار می دهد. جدول زير میتواند مثالی برای ذینفعان شما باشد:
گام دوم) ذینفعان را اولويتبندی کنيد: ممکن است پس از برداشتن گام اول، فهرست بزرگی از افراد و سازمانهایی که تحت تاثير شما قرار میگيرند، به دست آيد. برخی از آنها ممکن است قدرت زيادی برای حمايت يا مانع شدن در پيشرفت کار شما داشته باشند. ممکن است برای بعضی فعاليت شما منفعت ايجاد کند و بقيه نيز بدون نفع باشد. ذینفعان را براساس دو مولفه قدرت و منفعت اولويتبندی کنيد. برای مثال، فرد مافوق شما احتمالا قدرت و منفعت زيادی در فعاليتهایتان به عنوان يک ذینفع دارد. در شکل بالا، با تعيين موقعيت مکانی افراد میتوانيد اقدامی که برای ذینفع خود مناسبتر است انتخاب کنيد: • قدرت زياد-منفعت زياد: افرادی که در اين ناحيه قرار دارند مهمترين ذینفعان هستند. بنابراين بايد بيشترين تعامل را با آنها داشته باشيد و همه تلاش خود را برای راضی نگه داشتن آنان به کار ببنديد. • قدرت زياد-منفعت کم: به اين افراد به اندازه ای که رضايتشان جلب شود، اطلاع رسانی کنيد. اين گروه بايد از مزيتها و کليات پروژه و فعاليتهای شما مطلع باشند تا در زمان لازم از شما حمايت کنند. • قدرت کم-منفعت زياد: به اين گروه از ذینفعان هميشه اطلاعرسانی کنيد و به آنها اطمينان دهيد که مشکل خاصی وجود ندارد. اين گروه میتوانند در جزئيات پروژه به شما کمک زيادی برسانند. • قدرت کم-منفعت کم: اين گروه را فقط زير نظر داشته باشيد و با ايجاد ارتباط، انرژی و وقت خود را بيهوده به هدر ندهيد.
گام سوم - استراتژي برقراري ارتباط با هر يك از گروههاي ذينفع را مشخص كنيد: ممكن است روشهاي متفاوتي را براي برقراري ارتباط با ذينفعان انتخاب كنيد. مثلا تصميم بگيريد گزارشي از برنامههاي پروژه تان براي آنان تنظيم كنيد يا به ملاقات حضوري برويد. در بعضي از موارد حتي ممكن است كه براي تاثير گذاري بر نظرات يك سازمان، مجبور به نوشتن مقالهاي در مورد پروژهتان در يكي از مجلات تخصصي شويد. براي اينكه بدانيد محتواي پيام شما به گروههاي ذينفع چه بايد باشد، ميتوانيد سوالات زير را از خود بپرسيد: - چه منافع مالي يا غير مالي در گروي كار شما دارند؟ - آيا شناخت آنها از پروژه، تيم پروژه و فعاليتهاي مرتبط كافي و واقعبينانه است؟ - چه نوعي از اطلاعات انگيزه همكاري را در آنان تقويت ميكند؟ - اگر فكر ميكنيد كه قادر نخواهيد بود نظر بعضي از ذينفعان را جلب كنيد، قصد داريد چگونه مخالفت آنها را مديريت كنيد؟
گام چهارم – وارد عمل شويد! اطلاعات فرد يا افرادي را كه بايد با آنان در تماس باشيد شناسايي كنيد (مثلا نام و شماره تماس آنان)؛ تاريخ فعاليتهايتان را مشخص كنيد. در برقراري ارتباط با ذينفعان ثابت قدم باشيد. ممكن است مجبور باشيد چندين بار تماس بگيريد يا فكس /پست الكترونيك ارسال كنيد. با شنيدن «نه» از جانب ذينفعان دلسرد نشويد. همواره براي خود يك برنامه جايگزين داشته باشيد كه در صورت عملي نشدن برنامه اوليهتان قابل استفاده باشد. توجه داشته باشيد كه پروژه شما نيز مانند كليه موضوعات ديگر اين دنيا، موافقان و مخالفان خود را خواهد داشت. مخالفتها را شخصي استنباط نكنيد و سعي كنيد كه با گروه مخالفان نيز زباني مشترك براي گفتوگو پيدا كنيد حتي اگر اين زبان مشترك كليه موضوعات مربوط به پروژهتان را پوشش نميدهد.
منبع: مدرسه كارآفريني اجتماعي پرتو-mindtools |
پاسخ: مدیریت ذینفعان در پروژه های نرم افزاری
|
|
با سلام.مطالب کلیه دوستان رساننده مفهوم اصلی مطلب است.من در ادامه به بیان نکات دیگری در این راستا می پردازم.
مشارکت ذینفعان در موفقیت پروژه
یکی از مهمترین معیارهای موفقیت یک پروژه رضایت ذینفعان از انجام و نتیجه پروژه است. به نظر من حتی در گروهی از پروژه ها رضایت ذینفعان عامل کلیدی موفقیت می باشد.
ذینفعان آنقدر مهم بوده است که استاندارد مدیریت پروژه®PMBOK بخشی را برای مدیریت ذینفعان اختصاص داده است. اولین گام در مدیریت ذینفعان شناسایی آنها میباشد. به طور معمول ذینفعان اصلی هر پروژه به سرعت قابل شناسایی هستند و از طریق آنها می توانید دیگر ذینفعان را شناساسی کنید. شاید پیدا کردن پاسخ پرسشهای ذیل به شناسایی دینفعان کمک کند:
این فرآیند از اولین اقدامات پروژه است ولی تا پایان پروژه دایما تکرار میشود تا همیشه مطمئن باشیم که تمام ذینفعان پروژه شناسایی شدهاند. ذینفع به فرد یا گروهی گفته میشود که از پروژه تاثیر میگیرد و میتواند بر آن تاثیر بگذارد. به این ترتیب شناسایی ذینفعان به معنی شناخت افراد یا سازمانهایی است که میتوانند بر پروژه تاثیر بگذارند. این اولین اقدام در راستای مدیریت آنهاست. هر ذینفع انتظاراتی از پروژه دارد و برآورده نشدن آن انتظارات ممکن است مشکلاتی برایمان به وجود آورد. بنابر این در کنار شناسایی هر ذینفع باید نوع انتظارات وی، میزان قدرتش، گرایشش در قبال پروژه (حمایت یا ممانعت) و امثال آنها را نیز مشخص کرد. این اطلاعات در «لیست ذینفعان» ثبت میشود و در فرآیندهای دیگر به کار خواهد رفت. فرآیندهایی که مستقیما خروجی خود را به این فرآیند میفرستند: فرآیندهایی که مستقیما از خروجی این فرآیند استفاده میکنند:
برنامهریزی مدیریت ذینفعانهر ذینفع انتظاراتی از پروژه دارد و باید این مسئله را در نظر داشته باشیم تا به مشکل بر نخوریم. ممکن است بسیاری از آنها حامیان بالقوهای باشند که به خودی خود از پروژه حمایت نکنند، مگر اینکه زمینه را فراهم کرده باشیم (مثلا نماینده یک شهر در مجلس در قبال پروژهای مهم که در آن شهر اجرا میشود). چگونه مشارکت ذینفعان را جلب خواهیم کرد؟ پاسخ به این سوال برنامه مدیریت ذینفعان است که در این فرآیند تهیه و بازنگری میشود. فرآیندهایی که مستقیما خروجی خود را به این فرآیند میفرستند: فرآیندهایی که مستقیما از خروجی این فرآیند استفاده میکنند: مدیریت مشارکت ذینفعانManage Stakeholder Managementاین فرآیند برنامه مدیریت ذینفعان را به اجرا در میآورد، یعنی اقداماتی که برای جلب مشارکت آنها در نظر گرفتهایم را انجام میدهد. یکی از مهمترین اقداماتی که برای جلب مشارکت ذینفعان انجام میشود، اطلاعرسانی (گزارشدهی) است. اطلاعرسانی باید متناسب با نوع ذینفع طراحی شده باشد؛ مثلا یک گزارش صد صفحهای برای مدیر ارشدی پرمشغله مناسب نیست. فرآیندهایی که مستقیما خروجی خود را به این فرآیند میفرستند:
فرآیندهایی که مستقیما از خروجی این فرآیند استفاده میکنند:
کنترل مشارکت ذینفعانشیوه جلب مشارکت ذینفعان برنامهریزی و اجرا میشود. مطابق معمول فرآیندی برای کنترل اقدامات داریم تا اثربخشی آنها را ارزیابی کند. اگر روند کارمان نارسایی داشته باشد در طی این روند مشخص میشود و با طراحی اقدامات اصلاحی مناسب که عموما به برنامه مدیریت ذینفعان اعمال میشود مشکل را حل میکنیم. به عنوان مثال بعد از ارسال هر گزارش بازخورد دریافت کننده را درخواست میکنیم تا ببینیم که گزارش اطلاعاتی که نیاز داشته است را در اختیار وی گذاشته است یا نه و پیام گزارش به درستی منتقل شده است یا نه. فرآیندهایی که مستقیما خروجی خود را به این فرآیند میفرستند:
فرآیندهایی که مستقیما از خروجی این فرآیند استفاده میکنند:
donya-e-eqtesad.com http://blog.mehdiameri.com khorramirad.com
|
پاسخ: مدیریت ذینفعان در پروژه های نرم افزاری
|
|
چگونه مي توان مشاركت ذينفعان در اجراي پروژه را جلب كرد؟ ابزار جلب حمايت در پروژهها (تجزيه و تحليل ذینفعان) چرا تحلیل ذینفعان مهم است؟ علت اصلی را میتوان در ماهیت دنیای امروز جستجو کرد. هر مسئله عمومی چون توسعه اقتصادی، گرمایش کره زمین، یا ... حتماً عده ای از افراد، گروه ها و سازمانها را تحت تأثیر قرار خواهد داد. همچنین در جهان امروز دیگر هیچکس به تنهایی مسئول نیست. در عوض تعداد زیادی اجزای خاص در مسئولیت نقش دارند. در مقاله برایسون، ۱۵ روش برای شناسایی و تحلیل ذینفعان ارائه شده است. این ۱۵ روش را میتوان به ۴ گروه اصلی دسنه بندی کرد. این روشها عبارتند از: ۱. مشارکت در سازماندهی:
۲. خلق ایده برای مداخلات استراتژیک:
۳. ساخت یک ائتلاف برنده بین پیشنهاد، بررسی و پذیرش:
۴. تکنیکهای پیاده سازی، نظارت و ارزیابی تکنیک بنیادی تحلیل ذینفعان: تکنیک بنیادی تحلیل ذینفعان راهی سریع و مفید برای شناسایی ذینفعان و علائق آنهاست که با روشن ساختن کانون توجه آنها در سازمان به معرفی بعضی از موضوعات استراتژیک پرداخته و سپس عوامل حامی یا مقاوم را بررسی میکند.
ماتریس قدرت در مقابل علائق: این ماتریس در سال ۱۹۹۸ توسط Eden Ackermann توصیف شد. ابعاد این ماتریس دو در دو عبارتند از علائق ذینفع در سازمان یا محل مورد بررسی و قدرت ذینفع برای اثرگذاری در سازمان یا محل مورد بررسی. ماتریس قدرت در برابر علائق معمولاً کمک میکند تا مشخص گردد کدام علائق و قدرتها از طرف ذینفعان لازم است تا مشکل مورد بررسی حل شود. همچنین مشخص میکند چه کسانی باید تشویق شوند و از پیشروی چه کسانی باید کاسته شود. در نهایت این مانریس اطلاعاتی در مورد اینکه چگونه ذینفعان را راضی کنیم تا دید خود را عوض کنند، بدست میدهد
ذینفعان به چهار دسته تقسیم میشوند. بازیگرانی که هم قدرت و هم علاقه به مشارکت را در دست دارند، نهادهایی که علاقه دارند اما از قدرو کمی برخوردارند، بنگاه هایی که قدرت دارند اما انگیزه کمی در آنها موجود است و عوامی که هم انگیزه و هم قدرت کمی دارند. روش هاي مختلف مديريت ذينفعان در اجراي پروژه نرم افزاري چيست؟ سیستم جامع مدیریت پروژه سیستمهایی که به مدیریت تمامی فاکتورهای تاثیر گذار در یک پروژه و یا مجموعه ای از پروژه های یک یا چند سازمان با توجه به نیازهای ذینفعان پروژه كمک کنند. مديريت ذينفعان و ارتقاء عملکرد پروژهها شرکتها چگونه میتوانند شانس اینکه پروژههای IT خود را مطابق با برنامه پیش برند افزایش دهند؟ بررسیهای ما از مدیران IT نشان میدهد که کلید موفقیت در تسلط بر چهار ویژگی نهفتهاست، که از ترکیب آنها میتوان به یک متد برای مدیریت پروژههای بزرگ IT دست یافت که ما آن را «تضمین ارزش» مینامیم و از عناصر زیر تشکیل شدهاست:
مدیریت استراتژی و ذینفعان مبتکران در حوزه IT معمولا توجه کمی به استراتژی شرکت، سهامداران و مدیریت پروژه دارند و صرفا به بودجه و اهداف برنامه زمانبندی خود میپردازند. همچنین تیمهای پروژه با عملکرد عالی به ارتقاء روشهایی برای مدیریت هرچه بهتر ذینفعان داخلی و خارجی خود میپردازد افرادی مانند سایر کسبوکارها و مدیران IT، فروشندگان، شرکای تجاری و مشتریان. آنها باید از اینکه پروژه همسو با استراتژیهای شرکت است اطمینان حاصل کنند و به انجام تحلیل دقیق مواضع ذینفعان بپردازند. مدیران کسبوکار باید مرتبا با تمام واحدهای کسبوکار و مدیران آنها در ارتباط باشد و از هماهنگی دقیق بین نیازهای کسبوکار و راهحلهای IT که در حال اجرا است، اطمینان حاصل کنند. اهمیت مدیریت ذینفعان بهویژه در زمان انتخاب و مذاکره با فروشندگان ظاهر میشود. مذاکرهکنندگان شرکت باید بتوانند خطرات بالقوه را در این زمینه شناسایی کنند، برای مثال تمرکز خود را فراتر از توافق بر سر قیمت برده و بهدنبال ایجاد یک توافقنامه «برنده- برنده» برای شرکت باشند. برخی شرکتها نمیتوانند در این موقعیت مناسب ظاهر شون. |
پاسخ: مدیریت ذینفعان در پروژه های نرم افزاری
|
|
با سلام و احترام به دوستان
با تشکر |
پاسخ: مدیریت ذینفعان در پروژه های نرم افزاری
|
|
StakeTracker is a powerful web-based software-as-a-service (SaaS) web-application that helps organizations stay on top of their projects by centrally managing all communications regarding the impact their initiatives have on the communities in which they operate. StakeTracker is used by organizations to plan, record, document, evaluate and report on their communication and interaction with stakeholders and the community in relation to specific projects that have an impact on them: •It documents stakeholder’s interest, issues and concerns and provides feed-back to them on how issues are addressed and resolved, as well as tracking any commitments made to them. •It allows project team members to coordinate consultation events, share information between them and to assign tasks and follow-ups for action. •It does all this and more from a central, secure, professionally-hosted database. Developed in collaboration with stakeholder engagement and public consultation practitioners, StakeTracker’s simple, practical interface helps you to stay on top of consultation projects. It significantly reduces the effort required to mine, cross reference, and collate the information you need to generate reports (from multiple sources in multiple formats) while helping to minimize risk and maximize transparency and accountability. http://sustainet.com/stakeholder-management-software/ |
پاسخ: مدیریت ذینفعان در پروژه های نرم افزاری
|
|
مدیریت ذینفعان در پروژه های نرم افزاری |
پاسخ: مدیریت ذینفعان در پروژه های نرم افزاری
|
|
منبع:
http://modiriran.ir/shop/images/products/originals/63_95_stakeholders1.png
|
پاسخ: مدیریت ذینفعان در پروژه های نرم افزاری
|
|
مديريت ذينفعان چگونه به روند پروژه كمك ميكند؟ مديريت ذينفعان پروژه، شامل شناسايي دقيق گروههاي تاثيرگذار يا تاثيرپذير از يك پروژه که شامل (ذینفعان شامل :سازمان های شریک - کارکنان شرکت - مشتری شرکت - مدیران شرکت - و سازمان های دولتی می باشد.)و تجزيه و تحليل ميزان «قدرت»، «نفوذ» و «تاثيراتي» است كه بر پروژه دارند. تعامل با افراد مناسب به شيوهای صحيح در پروژه، باعث میشود در انجام پروژه موفق ظاهر شویم . می شود به روش های زیر ذینفعان را مدیریت کرد که نظر همه حائز اهمیت است. • شما میتوانيد از نظرات و ايدههای ذینفعان قدرتمند برای شکلدهی پروژههای خود در مراحل اوليه استفاده کنيد. • جلب حمايت ذینفعان قوی میتواند احتمال دسترسی شما به منابع را بيشتر کند که اين موضوع، میتواند عاملی مهم برای موفقيت پروژهها باشد. • با برقراری ارتباط با ذینفعان میتوانيد اطمينان حاصل کنيد که در مورد آنچه که بايد انجام شود و منافع حاصل از آن، درک مشترکی وجود دارد و اين به اين معنی است که آنها در موارد لازم از شما حمايت خواهند کرد. • توانايي پيشبينی واکنشهای احتمالی ذینفعان نسبت به يک پروژه مزيتی است که به شما امکان برنامهريزی مناسب برای جلب حمايت و کسب موفقيت حداکثری را میدهد.
ابزار مديريت ذينفعان گام اول) ذینفعان را شناسايي کنيد. گام دوم) ذینفعان را اولويتبندی کنيد. گام سوم - استراتژي برقراري ارتباط با هر يك از گروههاي ذينفع را مشخص كنيد.
گام چهارم – وارد عمل شويد. |
25 نظر
محمد زند / 10 شب / 5 دی 1395, / جواب
ارسال آرشیو محتوا
محمد زند / 10 شب / 5 دی 1395, / جواب
محتوای ارسالی از آرشیو 1393